Ce este principiul Premack: Definiție și exemple | Partea I

Principiul Premack este o teorie a întăririi care afirmă că un comportament mai puțin dorit poate fi consolidat prin posibilitatea de a se angaja într-un comportament mai dorit. Teoria poartă numele inițiatorului său, psihologul David Premack.

Principiul premackului

Principiul Premack afirmă că un comportament de probabilitate mai mare va consolida un comportament mai puțin probabil.

Creat de psihologul David Premack, principiul a devenit un semn distinctiv al analizei comportamentului aplicat și modificarea comportamentului.

Principiul Premack a primit suport empiric și este frecvent aplicat în creșterea copiilor și în antrenamentul câinilor. Este cunoscută și ca teoria relativității a întăririi sau a regulii bunicii.

Originea principiului Premack

Înainte de a fi introdus principiul Premack, condiționarea operantă a considerat că întărirea depindea de asocierea unui singur comportament și a unei singure consecințe. De exemplu, dacă un student se descurcă bine la un test, comportamentul de studiu care a dus la succesul său va fi consolidat dacă profesorul îl complimentează. În 1965, psihologul David Premack s-a extins pe această idee pentru a arăta că un comportament îl poate întări pe altul.

Premack studia maimuțele Cebus când a observat că comportamentele pe care un individ le implică în mod natural la o frecvență mai mare sunt mai mulțumitoare decât cele pe care individul le angajează la o frecvență mai mică. El a sugerat că comportamentele mai satisfăcătoare, cu frecvență mai mare, ar putea consolida comportamentele mai puțin răsplătitoare, cu frecvență joasă.

De când Premack și-a împărtășit pentru prima dată ideile, multiple studii atât cu oameni, cât și cu animale au susținut principiul care îi poartă numele. Unul dintre primele studii a fost realizat chiar de Premack. Premack a stabilit prima dată dacă participanții săi mici preferau să joace pinball sau să mănânce bomboane. El le-a testat apoi în două scenarii: unul în care copiii trebuiau să joace pinball pentru a mânca bomboane și celălalt în care trebuiau să mănânce bomboane pentru a juca pinball. Premack a constatat că în fiecare scenariu, numai copiii care au preferat cel de-al doilea comportament în secvență au arătat un efect de întărire, dovadă pentru principiul Premack.

Într-un studiu ulterior realizat de Allen și Iwata a demonstrat că exercitarea în rândul unui grup de persoane cu dizabilități de dezvoltare a crescut atunci când joacă jocuri (un comportament de înaltă frecvență) a fost supusă exercitării (un comportament cu frecvență joasă).

Într-un alt studiu, Welsh, Bernstein și Luthans au descoperit că atunci când lucrătorilor de fast-food li s-a promis mai mult timp să lucreze la stațiile preferate, dacă performanța lor respectă standarde specifice, calitatea performanței lor la alte stații de lucru se îmbunătățea.

Brenda Geiger a constatat că oferirea de timp pentru joacă studenților din clasa a șaptea și a opta ar putea consolida învățarea făcând contingentul de joacă la finalizarea activității lor în clasă. Pe lângă creșterea învățării, acest simplu armator a sporit autodisciplina elevilor și timpul petrecut în fiecare sarcină și a redus nevoia cadrelor didactice de a disciplina elevii.

Separator image Posted in Blog.