Ce este principiul Premack: Definiție și exemple | Partea a II – a

Exemple

Principiul Premack poate fi aplicat cu succes în multe situatii și a devenit un semn distinctiv al analizei și modificării comportamentului aplicat. Două domenii în care aplicarea principiului Premack s-a dovedit deosebit de utilă este creșterea copiilor și antrenamentul câinilor. De exemplu, atunci când învață un câine cum să joace fetișul, câinele trebuie să învețe că, dacă vrea să alunge din nou mingea (comportament foarte dorit), el trebuie să readucă mingea la stăpân și să o arunce (comportament mai puțin dorit).

Principiul Premack este folosit tot timpul la copii. Mulți părinți le-au spus copiilor că trebuie să-și mănânce legumele înainte de a putea să facă desert sau trebuie să își termine temele înainte să li se permită să joace un joc video. Această tendință a persoanelor care îngrijesc să folosească principiul este motivul pentru care uneori se numește „regula bunicii”. Deși poate fi foarte eficient cu copiii de toate vârstele, este important să rețineți că nu toți copiii sunt la fel de motivați de aceleași recompense. Prin urmare, pentru a aplica cu succes principiul Premack, îngrijitorii trebuie să determine comportamentele care sunt cel mai puternic motivante pentru copil.

Limitările principiului Premack

Există mai multe limitări ale principiului Premack. În primul rând, răspunsul unuia la o aplicare a principiului depinde de context. Celelalte activități disponibile individului la un moment dat și preferințele individului vor juca un rol în faptul că armatorul ales va produce un comportament mai puțin probabil.

În al doilea rând, un comportament de înaltă frecvență va apărea adesea într-un ritm mai mic atunci când este supus unui comportament de frecvență joasă decât atunci când nu depinde de nimic. Aceasta ar putea fi rezultatul unei diferențe prea mari între probabilitatea de a efectua comportamente cu frecvență înaltă și joasă. De exemplu, dacă o oră de timp de studiu câștigă doar o oră de jocuri video și studiere i este un comportament de frecvență extrem de scăzut în timp ce jocul video este un comportament de frecvență extrem de mare, individul poate decide împotriva studierii pentru a câștiga timp de joc video, deoarece cantitatea mare de timp de studiu este prea oneroasă.

Separator image Posted in Romania.